خبر
گزارش از اردوی یک روزه تهران بازدید از موزه عبرت ایران و زیارت شاه عبدالعظیم حسنی و حرم حضرت امام ره

برگزاری اردوی بازدید از موزه عبرت

درموخ 9/12/95ازطرف واحد فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز بویین زهرا اردوی یک روزه تهران بازدید از موزه عبرت ایران و زیارت شاه عبدالعظیم حسنی و حرم حضرت امام ره .که راس ساعت 6 صبح حرکت و ساعت 10 صبح به موزه عبرت ایران رسیده وبازدید از موزه بمدت 2 ساعت بطول انجامید و ساعت 5/12 به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حرکت و ساعت 5/1 برای زیارت به حرم رسیدیم و زیارت حرم عبداعظیم حسنی و خرید از بازارچه تاساعت 5 عصر انجام شد و بعد از ان بسمت حرم حضرت امام ره و بعد از زیارت حرم واقامه نمازبه سمت بویین زهرا حرکت کردیم.

اطلاعاتی در مورد موزه عبرت:

ساختمانی در باغ ملی تهران است که در زمان حکومت پهلوی زندان زنان و بعد زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری نام داشت و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بازداشتگاه توحید نام گرفت و سرانجام در سال ۱۳۸۱ به موزه تبدیل شده و موزه عبرت نامیده شد.این بنا نخستین زندان مدرن ایران است که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی تکمیل گردید و به عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها این محل اولین زندان اختصاصی زنان شد. در دوران محمد رضا پهلوی این زندان از سوی سازمانها مختلف امنیتی و انتظامی خصوصاً ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. شکنجه های این زندان از جمله آویزان کردن از سقف، دستبند قپانی، آویزان کردن صلیبی، شوک الکتریکی، آپولو، سوزاندن نقاط حساس بدن با فندک و شعله شمع، قفس هیتردار، صندلی هیتر دار، باتوم برقی،شلاق با کابل برقی از متداولترین شکنجه‌های ماموران شکنجه کمیته بودند.

اعضای حزب ملل اسلامی بجنوردی، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، محمدی، کیوان، محمد میرمحمد صادقی و ابن رضا به عنوان اولین دسته زندانی‌های سیاسی به این زندان منتقل شدند.

بخش‌های زندان:

اتاق نگهداری البسه:

در بدو ورود به زندان لباس و کلیه لوزام زندانیان در این قسمت تحویل گرفته می‌شد.

محوطه اصلی:

فضایی دایره‌ای شکل که کلیه راهروها در هر سه طبقه بدان ختم می‌شود.

اتاق شکنجه:

زندانیان برای بازجویی و شکنجه بدین بخش که دستگاههای مختلف شکنجه در آن قرار داشت بدان منتقل می‌شدند.

شکنجه گران:

شکنجه گران معروف ساواک پهلوی شامل محمد علی شعبانی معروف به حسینی، بهمن نادری پور معروف به تهرانی، منوچهر وظیفه خواه معروف به دکتر منوچهری ،هوشنگ ازغندی معروف به منوچهری، فریدون توانگری معروف به آرش بودند.

زیر ۸ یا اتاق تمشیت:

در این اتاق از شوک برقی برای شکنجه زندانیان می‌شده‌است.

محل ملاقات زندانیان:

فضایی که در دو سوی ان تورهای حفاظتی قرار داشته و زندانی و خانواده‌اش در دو سوی آن با یکدیگر گفتگو می‌کردند در حالیکه معمولاً یک نگهیان در میان آن قرار داشت.

 
امتیاز دهی